A Múzeum mozgatórugói című sorozatunkban ma Shah Timort, a múzeum fotósát mutatjuk be, aki nem csupán fotós tevékenységéből adódóan ismert, de több, országos televízió csatornán bemutatott dokumentumfilmjéről is.
Október közepén a Medvesi Fotós Maraton keretén belül egy workshopot tartott üveg- és műtárgyfotózás témájában. Milyen szempontokra kell figyelni a műtárgyak fotózása során?
Mindenekelőtt az adott tárgynak kell érvényesülnie, semmi nem vonhatja el róla a figyelmet. Fontos a megfelelő megvilágítás, illetve az, hogy a tárgynak minél nagyobb felülete látszódjon.
Ezen a rendezvényen többek között üvegtárgyakat is fotóztak. Milyen különleges szempontokra kell figyelni az üveg fényképezésekor?
Figyelni kell arra, hogy ne csillanjon, és ne égjen ki a kép, mert műtárgyfotózásban a díszcsillogás nem megengedett.
Mik voltak a visszajelzések a workshopot követően?
A résztvevők nagyon hasznosnak találták, mert olyan kulisszatitkokat tudtak meg, amit korábban sehol sem hallhattak. Szeretnének több ehhez hasonló programon részt venni, ahol bővíthetik, fejleszthetik a már meglévő tudásukat.
Mi az Ön feladata a múzeumban?
Műtárgyfotózás, dokumentumfilm készítés. Műemlékek fotózása, filmezése, egyéb fotózás. Magas minőségű digitalizálás, rendezvények hangosítása.
Hol lehet megtekinteni az ön fotóit?
Több kiadványban is szerepelnek a fotóim. Három nagy projekt megvalósításában is részt vettem, ezekben az én fotóim szerepelnek: A hit és a hatalom házai című album Nógrád megye templomait és várait mutatja be. Az Üvegváros című album a múzeum üveggyűjteményét, a Mihályfi-gyűjtemény pedig a Mihályfi Ernő által gyűjtött képzőművészeti alkotásokat mutatja be. Ezen kívül több könyvben is jelentek meg fotóim, valamint kiállításokon is láthatóak a munkáim.
Melyik fotós-dokumentumfilmes gyűjtemény vagy kiállítás a kedvence a múzeumban?
Pillanatképek a múltból – Gábler Vilmos fotográfiái című kiállítás. Ezt a kiállítást komoly háttérmunka előzte meg, hiszen már 2017-től foglalkozom a múzeum gyűjteményében található üvegnegatívokkal. Ezek a fotográfiák az 1900-as évek elejének legkorszerűbb technikájával készültek, de sajnos az idő alaposan megrongálta őket. Én egy új módszert dolgoztam ki, aminek köszönhetően sikerült nagyon jó minőségben digitalizálni a negatívokat. Így született meg ez a kiállítás.
Ön a fotózás mellett nagyon sokat dolgozik dokumentumfilmjeinek forgatásán is. Milyen témában készíti filmjeit?
Természeti és kulturális örökségek témákban. Készítettem filmet Kelet-Cserhát természeti értékeiről, Nógrád megye turisztikai látványosságairól, középkori templomokról Nógrád megyében. Több képzőművészről is készítettem filmet úgy mint Sulyok Gabrielláról, Balázs Jánosról, Földi Péterről, Szabó Tamásról valamint Csohány Kálmánról. Gaál István filmrendezőt édesapámként szerettem, tiszteltem, így megtisztelő volt, hogy portréfilmet készíthettem róla „Egy képíró a Varázsvölgyből” címmel. Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Dornyay Béla Múzeum az első olyan muzeális intézmény melynek gondozásában megjelent film bekerült a Nemzetközi Képzőművészeti Filmfesztivál döntőjébe.
Van kedvenc dokumentumfilmje? Ha igen, miért ezt szereti a legjobban?
Mindegyiket egyformán szeretem, talán mindig azt a legjobban, amit éppen készítek. Legutóbb Szabó Tamás festő- és szobrászművészről készítettem portréfilmet. Nagyon élveztem a vele való munkát. Ezzel párhuzamosan készült az „Amikor lőni kezdtek…” című rövidfilm a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Oktatási és Módszertani Központ Élő történelem másként című mintaprogramjának keretében. Ebben a rövidfilmben Salgótarján történelmének egyik legfontosabb eseményét, az 1956. december 8-ai sortűz történetét elevenítettem fel.
Mit gondol, milyen társadalmi felelőssége van fotós-dokumentumfilmesként?
Hitelesnek kell lenni mindenekelőtt.
Mi motiválja a munkájában?
Gyermekkori álmom volt ez a munka. Motiválnak az újdonságok, az újítások lehetőségei.
Mit szeret a legjobban a munkájában?
Az értékteremtést, az értékmentést.
Kinek ajánlaná a múzeumot látogatásra?
Minden korosztálynak kínál a múzeum programot, kiállítást. Kutatási célokra is kiváló a múzeumi gyűjtemény.
Mi volt a legérdekesebb, amivel szakmája során találkozott?
Az üvegnegatívok. Az egyik legnagyobb kihívást jelentette eddigi munkám során.
Mit jelent Önnek a Dornyay Béla Múzeum?
Nagyon büszke vagyok arra, hogy a kultúra és a tudomány nógrádi központjában dolgozhatok.