Múzeumpedagógia a Dornyay Béla Múzeumban
„… a múzeum nem csak ósdi tárgyak…” (Dornyay Béla)
Célunk a múzeum sokoldalú és élményszerű megismertetése, a múzeum gyűjteményi anyaga, kiállításai és a múzeum látogatói közötti közvetítés, az élményszerű információszerzés segítése.
Kínálatunk:
-
nyári tematikus táborok, múzeumpedagógiai foglalkozások, kézműves foglalkozások, tárlatvezetés
-
múzeumi óra, előadás, filmvetítés, szaktárlatvezetés
-
ünnepekhez, különleges alkalmakhoz kreatív foglalkozások
Múzeumpedagógiai programjaink
- Ipartörténet Nógrádban (általános iskola felső tagozata és középiskolások számára, Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgy – feladatlap). A foglalkozás során megismerkednek a gyerekek Nógrád megye, kiemelten Salgótarján ipari múltjával, a bányászattal, az üveggyártással, az acélgyártással, a tűzhelygyártással. Megismerkedhetnek a salgótarjáni vasúttörténettel is, mely az első vasútvonal volt az országban
Bányászmúltunk (felső tagozatosok, középiskolások) A nógrádi szénmedence felfedezésétől a bányakolóniák lebontásáig, politikai változásokkal, komplex foglalkozásban a bányászok életmódjával.
- Fekete gyémántunk (óvodások, iskolások) – a szénről szakszerűen, komplex foglalkozás keretében irodalmi vonatkozásokkal
- Mi sül ki ebből? – Tűzhelygyári séta (óvodás, iskolás korosztály, Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgy – hamis ólomüveg, zsugorkafólia készítés) Tűzhelygyári séta, a helytörténeti gyűjtemény anyagából című óra keretében a salgótarjáni tűzhelygyártás történetével és annak termékeivel ismerkedhettek meg a gyerekek.
- A salgótarjáni sortűz 1956-ban (középiskolás korosztály, történelem – feladatlap)
- Nyomozás Mikszáth novellákkal (középiskolás korosztály, Magyar nyelv és Irodalom tantárgy – feladatlap, kvízjáték)
- Iskolatörténet (kisiskolások számára – a 20. század elejének iskolája Móra Ferenc novellái alapján)
- Madách Imre élete és művei (középiskolás korosztály, Magyar nyelv és Irodalom tantárgy – sétálólap)
- Régi játékaink (óvodások, kisiskolások számára ajánlott). Régi játékokat ismerhetnek meg a gyerekek, s hasonlíthatnak össze a sajátjaikkal. A foglalkozás segíti az anyagok, színek, formák felismerését, beazonosítását, a csoportos tevékenységeket és a kommunikációs képességek fejlődését is, azaz a közös tanulást, a közös játékot.
Üvegváros – Öblösüveggyár történeti és üvegművészeti tanulmányi raktárban
- Hogyan készül az üveg? (általános és középiskolás iskolás korosztály, Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek, Vizuális kultúra tantárgy – üvegfestés)
- Üvegcipellő (óvodás és általános iskola alsó tagozatos korosztálya számára) Játékosan ismerkedünk meg az üveggyártással, mesékben, legendákban hol és hogyan jelenik meg az üveg. A foglalkozáson üveget festünk, üvegterveket készítünk.
A művésznek gyönyörűség a látás – Válogatás a Dornyay Béla Múzeum Mihályfi – gyűjteményéből:
- Aukció a Mihályfi Galériában - (Minden korosztály számára) A Mihályfi-gyűjtemény anyagára épülő foglalkozás során a gyerekek egy játékos aukción vehetnek részt, ahol az általuk kiválasztott alkotás másolatát egy izgalmas licitáláson vásárolhatják meg.
- Három művész – négy alkotás (7-12. évfolyam, Vizuális kultúra tantárgy – festés, grafikai eljárások) Az éppen aktuális ünnep vagy jeles naphoz köthető alkotásokat választunk a gyűjteményből, ezt dolgozzuk fel különböző grafikai technikákkal.
- Reggelizzünk a múzeumban! (óvodás korosztály, színek – formák – gyümölcsök – rajzolás)
- Gyümölcsök képkeretben című foglalkozáson a gyermekek a Mihályfi-gyűjteményből kiválogatott képek reprodukcióinak alapján összegezhetik a gyümölcsökről szerzett ismereteiket, amelyet vagy főzött gyurma segítségével közös gyümölcskosár megalkotásával örökíthetnek meg vagy kollázst készítettek. (óvodásoknak ajánljuk)
- Kapd el a hamisítót! – (minden korosztály számára) A Mihályfi-gyűjtemény anyagára épülve megismerkedhettek a gyerekek a hamisítás fogalmával, indítékaival, történetével, s azzal, hogy a szakértők mi módon ismerik fel az eredeti vagy éppen a hamis műalkotásokat. Az órát kreatív foglalkozás zárta.
Balázs János, a roma származású, nagy tehetségű festőművész és költő munkásságát a Dornyay Béla Múzeum képzőművészeti és irodalmi gyűjteményei átfogó módon reprezentálják. Balázs János életútját és eredményeit előszeretettel állítjuk példaként az intézménybe látogató fiatalok számára. A múzeum által kínált foglalkozások a sokoldalú alkotó képzőművészeti és irodalmi tevékenységét egyaránt bemutatják.
- A Mitikus lényeim című foglalkozás, amelyet elsősorban a kisebbek számára kínálunk, középpontjában a festmények, főleg az állatfigurákat bemutató alkotások állnak, amelyeket a gyermekek eredetiben tanulmányozhatnak. A résztvevők szabad formaalkotás keretében Balázs János festményeinek megtekintése és elemzése után saját mitikus lényeket teremthetnek.
- A Képvers-verskép elnevezésű foglalkozás főleg az általános iskola felső tagozatos diákjait és a középiskolás korosztályt szólítja meg. A múzeumi program során Balázs János életének és műveinek megismerését követően, a képvers fogalmának elsajátítása után, saját képvers megalkotására nyílik lehetőség. A foglalkozás a legfiatalabbak részvételével is megvalósítható, a kicsik Balázs János verseihez készíthetnek illusztrációkat.
- Bányamanó képzés (minden korosztály számára) – A Dornyay Béla Múzeum Bányászati kiállítóhelyének anyagára épült foglalkozáson a részt vevők a földalatti tárlatvezetés után a bányász életének és legendáinak megismerését követően játékos feladatokban bizonyíthatják bányamanóságukat.
- Fekete gyémántunk - A szénről szakszerűen, komplex foglalkozás keretében. A Bányászati kiállítóhely anyagából (Tantárgyi kapcsolódás: Kémia, Magyar nyelv és Irodalom, Természettudományi gyakorlatok, Hon- és népismeret, Természetismeret, Földrajz, Fizika).
- Bányászmúltunk – Salgótarján és a bányászat kapcsolata. A bányászok életmódja. Identitást kifejező jelképek. Babonás hit. Komplex foglalkozás. a Bányászati kiállítóhely anyagából (Tantárgyi kapcsolódás: Technika, életvitel és gyakorlat, Természettudományi gyakorlatok, Testnevelés és sport, Hon- és népismeret).
- Óvodásoknak ajánljuk: Az óvodai nevelés alapgondolatába illesztve, annak alapelemeit megtartva fontosnak tartjuk a testi, a szociális és az értelmi képességek egyéni és élet- kor-specifikus alakítását. A gyermekiközösségben végezhető sokszínű, az életkornak és fejlettségnek megfelelőtevékenységeket, különös tekintettela mással nem helyettesíthető szabadjátékra. Ezeken keresztül az életkorhoz és a gyermek egyéni képességeihezigazodó műveltségtartalmak köz- vetítését, a gyermek egészségesfejlődéséhezés fejlesztéséhezszükséges személyi, tárgyi környezet megismertetéséttűztük ki célul.
- Általános iskola alsó tagozatosainak: Az óvoda és az iskola közötti át-menetet, majd később az alsó tagozatból a felső tagozatba valóátmenetet is segíthetik a kiállításo-kat és a múzeumi gyűjteményeketreprezentáló tárgyak. A beszél- getés során átadott információ- kat a foglalkozás végén kreatív tevékenységek segítségével rögzíthetik a diákok. Így a kapott ismeretek ameglévők rendszeré- be való beépülése, szórakoztató, játékos módon történik.
- Általános iskola felső tagozatosainak: A felső tagozatban a tantárgyikapcsolódáson túl, fontosnak tartjuk a komplex foglalkozások élményanyagának átadását. A diákok szórakoztató élményanyaggal bővített, játékosformába csomagolt múzeumi órán vehetnek részt. Az iskolai helyszín, amely számukra megszokott és barátságos segíti a foglalkozások oldott hangulatát és hatékonyságát is. Így a tanulók játszva tanulnak,képességeik, készségeik fejlődnek,a csoportmunkák és egyéni versenyhelyzetek létrehozásával, kutatómunkákkal segíthetik a csoport/osztály eredményét. A múzeumi órák módszertanához hozzátartozik, hogy minden órá- nak (korosztálytól függetlenül)legalább három részből kell áll- nia: ráhangolódás, bemutatko- zás, bevezetés, melyet követ egy interaktív, beszélgetéses ráveze- tés és rövid információközléssel járó rész. Ezt aktív tevékenységek, csoportmunka, egyéni feladatok, projektmunka, vita vagy verseny generálása követi, kutatómunká- val és felfedezésekkel, amelyet visszacsatolásként prezentálnak a diákok, illetve alkotó munkával, kreatív tevékenységekkel rögzítik a tapasztalatokat, a megszerzett ismereteiket és átélt érzéseiket.
Múzeumpedagógiai programjaink az időszaki kiállításainkhoz kapcsolódóan
Pillanatképek a múltból – Gábler Vilmos fotográfiái
Gábler Vilmos acélgyári mérnök 1900 és 1928 között készített fotókat Salgótarjánról és környékéről. A képek segítségével a gyerekek a foglalkozásokon megismerkedhetnek a korabeli életmóddal, gyerekjátékokkal, sportokkal. Ehhez kapcsolódik Régi játékaink c. múzeumpedagógiai foglalkozás is.
Általános információk, árak
A foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges!
e-mail: muzped.dornyay@gmail.com
telefon: 32/520-700
Áraink a 2021/2022-es tanévben:
Utazó múzeum
Az utazó múzeum programjainak díja:
- Óvodai csoportoknak: 500 Ft/fő/foglalkozás (max.: 10.000 Ft)
- Iskolai osztályoknak: 1000 Ft/fő/foglalkozás (max.: 20.000 Ft)
(Az összeg tartalmazza a foglalkozás díját, a felhasznált anyagok és az utazás költségeit.)
Együttműködési megállapodással:
Állandó kiállításainkon:
- Nógrád az újkorban
- Tanulmányi raktár: Üvegváros
- „A művésznek gyönyörűség a látás” Válogatás a Mihályfi-gyűjteményből
Iskolai csoportnak - látogatás: 700,- Ft/fő, foglalkozással: 1000,- Ft/fő
Óvodai csoportnak - látogatás: ingyenes, foglalkozással: 600,- Ft/fő
Bányászati kiállítóhelyen
Iskolai csoportnak - látogatás: 800,- Ft/fő, foglalkozással: 1100,- Ft/fő
Óvodai csoportnak - látogatás: 500,- Ft/fő, foglalkozással: 600,- Ft/fő
Együttműködési megállapodás nélkül:
Állandó és időszaki kiállításainkon:
Iskolai csoportnak: látogatás: 1000,- Ft/fő, foglalkozással: 1300,- Ft/fő
Óvodai csoportnak: látogatás: ingyenes, foglalkozással: 800,- Ft/fő
Bányászati kiállítóhelyen:
Iskolai csoportnak belépőjegy ára:1100,- Ft/fő, foglalkozással: 1500,- Ft/fő
Óvodai csoportnak: tárlatvezetés: 500,- Ft/fő, foglalkozással: 800,- Ft/fő
Együttműködési megállapodás
2014-től együttműködési megállapodással rendelkezik: Salgótarjáni Összevont Óvoda Tagintézményei, Salgótarjáni Általános Iskola és Kollégium Dornyay, Gagarin, Kodály Zoltán, Petőfi Sándor Tagintézményei, Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium, Salgótarjáni Madách Imre Gimnázium, Salgótarjáni Szakképzési Centrum Kanizsai Dorottya Egészségügyi Szakközépiskolája és Szakiskolája, Salgótarjáni Szakképzési Centrum Stromfeld Aurél Gépipari, Építőipari és Informatikai Szakközépiskolája, Tarjáni Gyermektábor.
Az Üvegváros látványtárra együttműködési megállapodással rendelkezik: Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium, Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakközépiskolája és Salgótarjáni Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskolája és Szakiskolája, Salgótarjáni Madách Imre Gimnázium – Az Üvegvároshoz kapcsolódó foglalkozásokon, előadásokon való részvételük ingyenes!